Var historie 2019-07-15T10:06:28+00:00

Et friskt konsept

Oliviers & Co. ble grunnlagt med bakgrunn i et spørsmål; ‘På samme måte som vin fra annerkjente vingårder, hvorfor kan ikke høykvalitets olivenolje ha en kvalitativ kategorisering?´ …og det er nettopp dette vi gav oss i kast med; Vise frem verdens beste produsenter av olivenolje, kreve de strengeste kvalitetskontroller, som igjen resulterer i de mest delikate nytelser for ganen.

DET VAR EN GANG… OLIVENOLJE

Oliviers &CO. ble startet når en gruppe fotografer reiste gjennom middelavområdet søkende etter den olivendyrkende verden. De smakte seg gjennom regionen og møtte vennlige, dedikerte mennesker og et fantastisk mangfold av smaker… Deres inspirasjon manifisterte seg til konseptet ‘på lik linje med vin, kan olivenolje smakes på og og annerkjennes på samme måte som grand crus.’

Oliviers&Co: Olivenoljespesialisten

Alt startet i landsbyen Mane som ligger i området Alpes-de-Haute-Provence sør i Frankrike. To menn med felles pasjon for olivendyrking ønsket å gjøre premium extra virgin olivenolje tilgjengelig for flere, og nå har det gått mer enn 20 år siden eventyret startet. Med respekt for tradisjon og kultur, et tett samarbeid med olivenbønder rundt Middelhavet, høye og ufravikelige krav til dyrking, høsting og pressing har Oliviers & Co frembragt en rekke unike Grand Cru olivenoljer av ypperste kvalitet.

Ved å gå til kilden og oppsøke olivendyrkeren og bli kjent med jordsmonn og klima (Terroir) oppdaget man en utrolig variasjon i smaker fra olivensortene dyrket i forskjellige områder rundt Middelhavet. En ny ide dukket opp: fortjente ikke olivenoljen samme benevnelse som hos vin? Kunne ikke eksepsjonelle olivenoljer få betegnelsen Grand Cru, for slik å hedre de ulike årganger på samme måte som i vinverdenen?

Eric Verdier Oliviers & Co Olivenollje Ekspert

ERIC VERDIER – DIREKTØR FOR KVALITET OG PRODUKT
UTVIKLING ANKOMMER Oliviers &CO.

Ankomsten av Oliviers &CO.’s Kvalitet og Produktutviklings Direktør, ellers kjent
som Oliviers &CO.’s ‘olivenolje sommelier’. Eric Verdier utviler Oliviers &CO.’s strenge olivenolje
utvalgskriterier; annerkjent i hele industrien som mandatet
til å sikre premium kvalitet.

KOKKENS KREASJONER BLIR FØDT

Jean-Marie Meulien er medlem av Haute Cuisine Française og kokk på flere prestisjetunge restauranter i Provence og Paris, og har blitt hentet av Oliviers &CO. til å pøsnke ut kulinariske kreasjoner inspirert av oliven og olivenoljer. Flere av disse har blitt populære, slik som Oliviers &CO.’s Pesto Genovese med basilikum, parmesan og pinjekjerner, samt Bell Pepper & Ricotta Cheese Pesto. Navnet på denne snaker for seg selv. Jean-Marie Meulien manifisterer «gullstandarden» for kokker i europeisk toppklasse som vil bidra til Oliviers &CO.’s fremtidige satsning på kokkens kreasjoner.

1998

DEN FØRSTE Oliviers &CO. BUTIKKEN ÅPNER

Den første butikken åpner i Paris på Ile St Louis,
etterfulgt av flere butikker i Frankrike. Butikkformatet
ble prototypen for Oliviers & Co.
sin internasjonale satsing.

1999

Oliviers & Co. BLIR INTERNASJONALE

Oliviers & Co. forbereder åpning av de første internasjonale butikkene i USA, da som “Oliviers & Co.”, en vertikal av morselskapet Oliviers & Co. SA. Flere butikker åpner i Belgia og Sveits.

THOMAS KELLER & FRENCH LAUNDRY

I 1999, har Oliviers & Co.’s olje æren av å bli innlemmet i en av Thomas Keller’s supper på French Laundry, annerkjent som en av verdens beste restauranter og tildelt tre Michelin stjerner fra 2006.

2000 – 2001

Oliviers & Co. USA’S BUTIKKER DEBUTERER I NYC, BOSTON
& SHORT HILLS, NJ

Oliviers & Co. åpner sine første butikker ved New York Citys historiske
landemerke, Grand Central, ved siden av hovedterminalens mathall på
Newbury Street i Boston og på det største luksus kjøpesenteret i USA, i
Short Hills, NJ.

Internasjonalt fortsetter Oliviers & Co. utvidelsene utenlands og åpner
butikker i Skandinavia, Brasil og Japan, samtidig som de stadig vokser
fort i Frankrike.

2002 – 2004

Balsamico Oliviers and co historie

65 BUTIKKER PÅ VERDENSBASIS & UTVIDELSE AV PRODUKTLINJE

13 new butikkåpninger, includert i Australia; som gir en total av 65
butikker i verden. Oliviers & Co. USA fortsetter sin
ekspansjon med den fjerde åpningen i den voksende 
Bleecker Street i West Village i NYC.

Oliviers & Co. sine utvidelser gjelder også produktutvalget, når 
den kommende bestselgeren –Oliviers & Co.’s Premium
balsamico eddik fra Modena – introduseres.

2005 – 2006

LEDERSKAP

Albert Baussan, vår sjef for dyrking av oliven, blir
majoritetseier og CEO for Oliviers & Co.

Albert Baussan

oliviers-and-co-netbutikken

OLIVIERSANDCO.COM

Oliviers &CO. USA LANSERER OLIVIERS & CO. sin amerikanske nettbutikk.

hudpleie-oliviers-and-co

LANSERING AV HUPLEIE PRODUKTER

Med de stadig mer utbredte helsefordelene fra olivenolje, lanserer Oliviers & CO. den organiske Oliviers & Co. hjem og hudpleie linjen.

2007

 

NASJONAL OPPSKRIFTS KAMPANJE
I ELLE A TABLE

Basert på et annonserings momentum i Frankrike, lanserer Oliviers & Co.
sin første nasjonale annonseringskampanje i det kjente
matkjenner magasinet, Elle a Table.

Oliviers & Co. VISES FREM I BOSTONS
HYLLEDE INTERKONTINENTALE
HOTEL’S OLIVENOLJE MUSEUM

Miel Restaurant har eget privat spiserom: «The Olive Oil Museum», med plass til 14, utelukkende fylt med olivenolje fraOliviers & Co.

2008 – 2009

Oliviers & Co. USA KJØPES TILBAKE
AV OLIVIERS & CO. SA

I 2009 blir Oliviers & Co. USA kjøpt tilbake av det franske
moderselskapet Oliviers & Co. SA.

2010 – 2012

HEDER & PRISER

I 2011 blir M. Albert Baussan tildelt Chevalier de la Légion
d’Honneur, graden av en ridder og en av Frankrikes største utmerkelser.
Det påfølgende året blir Eric Verdier skjenket Chevalier du
Mérite Agricole for fremragende bidrag til landbruket.

INTERNASJONAL EKSPANSJON

O&CO. ekspanderer videre i Europa til
Hellas, Romania and Tyskland.

2013 & NÅ

 

UTVIDELSEN FORTSETTER:
ANTALLET AV OLIVIERS & CO.’S INTERNASJONALE BUTIKKER
VOKSER TIL 87 & NYE PRODUKTER

Kulinariske produktutvidelser fortsetter med Oliviers & Co.’s egne kolleksjon av barbeque saus, som har blitt en internasjonal bestselger, og med antall internasjonale butikker på 87 verden over.