Oliviers & Co. - Forpliktelse til kvalitet - Oliviers & Co.

FRI FRAKT ved kjøp over 300 kr. Les mer

0
Husk: Gratis frakt ved handel over 300 kroner!  
  • nye butikker jul

  • halloween gresskarsuppe høst

  • trøffle

  • konkurranse vinn en tur til Barcelona!

  • adventskalender

  • Oliviers Konkurranse

Hvordan kan Oliviers & CO. tilby verdens beste Olivenolje?

Vi har de strengeste retningslinjer og utvelgelseskriterier fra høsting til tapping.

Vi anser produksjon av olivenolje som vårt fag og håndverk, en tradisjon som stammer fra høyantikken. Vi jobber tett med våre olivenolje produsenter, selve ryggraden i vår virksomhet, og vi tror helhjertet på å utvikle god smak og dele med dere hva vi har lært i løpet av vår reise med olivenoljen.


OCo Commitment 1DET ER VIKTIG Å FORSTÅ HVORDAN OLIVENOLJE ER PRODUSERT.

Hvert steg av olivenoljens produksjonsprosess - fra beslutningen om når man skal høste olivenene til pressingen, tapping og lagring av oljen - må utføres under optimale forhold for å bli vurdert til Oliviers & CO sitt utvalg. For eksempel, oliven trærne kan bære den perfekt modnede, grønne oliven som da blir håndplukket, men hvis forholdene i pressen ikke er hygieniske, eller hvis oliven "massen" blir oppvarmet over en bestemt temperatur, vil resultatet bli en dårlig olje.


HVORFOR MIDDELHAVET FREMDELES ER BEST…

Det betyr noe hvor ingrediensene kommer fra

På samme måte som at tomater, mozarella og basilikum smaker bedre i Italia,
vil elementene som påvirker et oliventres innhøsting (høyde,
irrigasjon, klima, kvaliteten på jordsmonnet, og mye
annet) være viktig for påvirkelsen av kvaliteten og
smaken av en olivenolje. Ordtaket 'det betyr noe hvor den kommer
fra' er den hellige gral, så neste gang du smaker en olivenlje,
tenk på hvor den kommer fra.

 

DET SOM SKILLER OSS FRA ANDRE...

Merking av Olivenolje

Oliven må være:

- plukket for hånd når den er grønn 

- sendes umiddelbart til møllen
  etter høsting 

- sorteres for å velge de beste, som
  blir sendt videre til pressing

Oliviers & CO. måten

- produksjonsprosessen blir sporet fra
  høsting til tapping -og senere
  levering til våre butikker 

- prosesseringen av oliven skjer under 25
  grader celsius 

- olivenolje med ulik opprinnelse blir aldri
  presset sammen, noe som vil gi
  dårlig olje 

- det lave syrenivået aldri overskrider 0.3% 

- har hygieniske forhold på
  hvert steg av produksjonsprosessen

Etiketten fra O&CO. viser...

  • - Navnet på produsenten og møllen
  • - Opprinnelsesland
  • - Dato for høsting
  • - Den spesifikke produksjons samlingen
  • - oliven brukt i produksjonen
  • - Antall liter Oliviers & CO har valgt å selge.

 

OCo Forpliktelse 3
OCo forpliktelse 4

Systematisk kontroll & Kvalitets sjekk (QA)

Oliviers & CO. sitt labratorie er et tempel dedikert til ekstrem kvalitetskontroll. Her smaker Eric Vedier hvert år på 800 - 1200 prøver, som blir sent til oss fra de 250 produsentene som tilfredsstiller våre krav. Vi har tre primær tester som ligger til grunn for våre valg:

  • grey-1Undersøke oljen i en gjennomsiktig beholder for å sjekke klarheten og om det er en ublandet olje
  • grey-2Korte innhaleringer som avdekker feil
  • grey-3Smakingen... 'sannhetens øyeblikk' som lar Eric måle "flyten", kjent som 'oljens evne til å gli på tungen'. Man har også oljens "noter" som vi mener er en dominerende "karakteristikk" når man "smaker" en olivenolje. Lær mer i vår SMAKSKART >

Det endelige valget: O&CO. Poengsystem & Sjekkliste

OCo Forpliktelse 5Det endelige utfallet av Erics QA er en pre-seleksjon av oljer, hver med en score på en skala til 200. Disse blir testet av en liten kommite, inkludert vår sjef for oliven dyrking: Albert Baussan. Alle oljer som blir vurdert av O&CO. må oppnå minst 130 poeng. Hver høsting og år, -mellom 20 og 30 partier med olivenolje blir valg ut med ledende partier som typisk har oppnådd 170 - 180 poeng. Et sammenliknings system er utviklet for alle produkter uten olivenolje, som betyr at for hvert eneste O&CO produkt er Eric den som smaker, rangerer og gir den endelige godkjennelsen før et produkt distribueres under Oliviers & CO merket.

Mentor for Produsenter

Produsenter som ikke når den endelige utvelgelsen av oljer som O&CO vil føre, får en grundig tilbakemelding fra Eric på hvor de ikke nådde opp til den endelige utvelgelsen.

110 Olivenoljemøller Per Idag
Som følger O&CO. Kvalitets Standarder

På grunn av O&CO.'s strenge retningslinjer for utvelgelse, vil en produsent som regel bli valgt år etter år når de har forstått kriteriene, hvis ikke klimatiske forhold får følger for oljens kvalitet et gitt år. I de 17 årene siden O&CO.'s begynnelse, har en akummulert total av 110 olivenolje møller tilfredsstilt O&CO sine standarder og har blitt valgt til å distribueres av O&CO.

 

SPORBARHET SOM EN RETNINGSLINJE: O&CO. ‘Smaks’ Poeng

OCo Forpliktelse 6Alle olje ført under O&CO. merkevare er sporet fra høsting til tapping.

  • grey-1Eric smaker på alle O&CO. sine prøver, gir karakter og er medlem av gruppen som gjør det endelige valget av oljer

  • grey-2De valgte oljene blir tappet og sendt til O&CO sitt distribusjonssenter i Portugal. Eric får tilsendt prøver av hver olje til Paris for å smake den etter tapping

  • grey-3Følger med på ankomsten av den første forsendelsen til O&CO butikker; Eric gjør en tredje gangs smaking på plassen.

  • grey-4Eric følger med på sesong betonte uregelmessigheter i O&CO sine butikker gjennom hele året.

 

I tillegg til en Best Før Dato (BBD), trykker Oliviers & CO. måneden for innhøsting og årstall på alle merkelapper for å garantere at oljene er fra den rette innhøstingen.

På hver smaking blir alle oljer vurdert ut fra O&CO sine 3 primære test kriterier: 'etter smak', 'etter duft' og 'etter klarhet'.


OCo Forpliktelse 7O&CO. PRODUKTUTVIKLING

De strenge retningslinjene etablert som mandatet for O&CO sin utvelgelse av olivenolje, er tatt videre inn i produktutviklingen. Med bakgrunn i våre standarder har vi vært så heldige å tiltrekke oss de beste kokker og kulinariske partnere, som vi samarbeider med på flere produkter, fra slike lekre kulinariske kreasjoner som vår Artisjokk & Aprikos Krem til kulturelle bærebjelker som vår egen Ketchup. Produktutviklingssyklusen i O&CO., fra konsept til hyllevare, varierer fra seks måneder til tre år med forutsetningen at alle merker som skal føres under O&CO sin merkevare er vurdert og tatt gjennom prosessen av Eric Verdiers trygge hender.